maandag 4 september 2017

Piece of cake

Omdat bruikbare ingrediënten voor het vervolgverhaal van de zusters zandvlo Miet en Griet niet altijd voor het oplepelen liggen, heb ik gisteren naar de eerste aflevering van “Heel Holland Bakt” gekeken.
Bij mij willen, tot groot vermaak van mijn kleindochter, de cupcakes uit het pakje van Dr. Oetker niet eens opstijven. Een beter excuus om me aan hogere bakkunsten te onttrekken is er niet te vinden.
Kijken naar die hobbybakkers is voldoende om me het klamme zweet te bezorgen.
De tent waarin de wind vrij spel heeft, een oven die je niet kent, te weinig aflegruimte en bovenal tijdsdruk. Ingezakte chocoladezoenen, romantische truffeltaart die niet wil rijzen, chocoladeschijven die aan scherven vallen. Voeg daarbij Meester Moppentapper André van Duin, die bij zijn tweede seizoen eindelijk alles uit de kast mag halen en de nachtmerrie is compleet. Sta jij met je kleverige vingers garnering op je taart te spuiten komt die grapjas je extra op de proef stellen.

Aan het eind van het (be)slagveld volgt het vorkje prikken en de beoordeling.
Alsof het om een eenvoudig rekensommetje gaat horen we Robèrt zeggen: ‘Het is plussen en minnen met deze taart.’
Janny vindt de structuur te vast of te zwaar om lekker te zijn. Ik rijm het niet met een eerder oordeel: ‘ Gewoon een heel lekkere zware taart.’
Ergens anders zit er weinig spanning in de taart. Geen spanning in de taart? Ik kan alleen maar met bewondering kijken naar die prachtige opgebouwde lagen of naar het gladde marsepein met een sierlijke roos als decoratie. 
Zit er na al die inspanning geen spanning in je taart …
Wat een beproeving, mijn maag draait ervan om.
Hoewel Miet en Griet dol op taart zijn ga ik er mijn vingers niet aan branden.

Rest de vraag. Wat is mollig beslag?

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook zo knap wat deze amateurs presteren. Ik ben zelf een beetje zoals jij, haha. Ik vind het soms wel erg lang duren, maar dan spoel ik eens stukje door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha. Je beschrijft het grandioos. Ik heb het programma nog nooit gezien. Koken en bakken is niet mijn hobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ferrara,

    Ik heb het niet gezien, nu niet en anders eigenlijk ook niet. Zag overigens wel het eindresultaat en dat zag er best wel heel fraai uit.
    Ik ben niet van het bakken, wel van het eten van taart (met mate). Mollig beslag lijkt mij beslag dat niet te dik maar vooral niet te dun is.
    Heb je deze titel overigens met opzet gekozen?

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jeer, 't is gewoon fout. Heb het gewijzigd. Met dank!

      Verwijderen
  4. Ik heb altijd al een 'hekel' al klinkt dat woord sterker dan ik het bedoel... gehad aan alles dat met keukenwerk te maken heeft. Gelukkig heb ik een man getrouwd die dat wel heel leuk vindt en dankzij de lessen van zijn moeder ook heel goed kan ;-)

    Dat soort programma's zijn al helemaal niet mijn ding dus tja ik kan helaas jouw vraag niet beantwoorden.. behalve dan dat ik wel wakker te maken ben voor het uitlikken van de beslagkom *grinnik*

    BeantwoordenVerwijderen