donderdag 7 september 2017

Aan elkaar genaaide lapjes

De tentoonstelling van het Quiltersgilde in de Grote St. Laurenskerk in Alkmaar is een vrouwenaangelegenheid.
Zij hebben binnen de kerk duidelijk de overhand. Het prachtige gebouw leent zich uitstekend voor het showen van de handwerken. Vooral de grote stukken komen goed tot hun recht. Ik vind ze niet allemaal even mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Ik merk het ook aan de dames om mij heen. 
Er zijn kunstukken die ruime belangstelling krijgen en waar hevig overlegd wordt over patronen, kleurcombinaties en technieken. Bij andere doeken wordt even stil gestaan en loopt men weer door.
Zelf heb ik van quilten en wat daar zoal bij komt kijken totaal geen verstand, maar dat er ongelooflijk veel tijd en liefde in een pronkstuk zit wordt me wel duidelijk.

In de buurt van het orgel stuit ik op een man met een informatietableau op schoot. Zijn blik gaat heen en weer tussen het bord en de bovenkant van het orgel. Ergens moet daar een plafondschildering zijn, maar vanuit zijn positie is er niets van te zien. Omringd door kleurrijke kunstwerken, interesseert deze bezoeker zich meer voor het interieur van de kerk. Ik help hem speuren en samen komen we tot de conclusie dat hij beter halverwege de kerk kan gaan staan om de afbeelding te kunnen zien.
De man laat weten dat zijn vrouw elders rondkijkt. ‘Ik heb het wel gezien’, zegt hij. ‘Ik zeg altijd tegen mijn vrouw dat ik de meeste quilts aan elkaar genaaide lapjes vind. Sommige vind ik knap gemaakt hoor, maar dat geldt niet voor alle werken die hier hangen.’
Ik vraag hem of hij het doolhof wel heeft bekeken, dat is toch een bewonderenswaardig staaltje van diepte aanbrengen. Hij aarzelt even en zegt dan dat hij het met me eens is. Daarna vervolgen we ieder onze weg. Ondertussen kom ik tot de slotsom dat de man met de bewuste opmerking absoluut geen recht doet aan de handwerken.

Als ik aan het eind van mijn ronde naar een quilt met een afbeelding van Escher sta te kijken vraag ik me af of hij die wel heeft gezien. 
Hier is toch echt geen sprake van aan elkaar genaaide lapjes.
De tentoonstelling is nog tot zondag te zien. Aanrader. https://www.quiltersgilde.nl/

Kom voor het kerkinterieur een andere keer nog eens terug.


8 opmerkingen:

  1. Als quiltster op vakantie kan ik niet naar de tentoonstelling. Daarom lees ik graag alle berichten hierover. Bedankt voor jouw aparte stukje. En bedankt voir je reactie op mijn blog. Mijn kleed hoort in Alkmaar niet thuis hoor, maar ooit wil ik toch op de A.T. T. hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder knap werk! Zo'n man handwerkt niet zelf en ziet niet het engelengeduld en gepriegel (positief bedoeld) dat er bij komt kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ferrara,

    Ik vind het knappe werkjes, maar het is eerlijk gezegd ook niet echt mijn ding. Wat de man vindt, dat mag een teetje minder volgens mij ;-)!

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn stukje en wat een bijzondere quilts. Ik kan het zelf niet, maar bewonder ze wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zeer secuur werk is dat pfft knap hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is niks voor mij. Eschers werk overigens wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was 1 van de (talrijke) handwerkhobby's van de vrouw van mijn maandagmeneer. Hun kasten bevatten nog stapels van haar werk. Ik heb er ook 2 inmiddels, 1 van haar gekregen en 1 van hem vlak nadat zij overleed. Ik koester ze met enorm veel liefde.
    Alhoewel ik 'vroeger' ook heel veel handwerkte was dit er niet eentje van, daar heb ik dan het geduld weer niet voor.

    Tentoonstellingen van handwerken in kerken ken ik dan (uiteraard) weer wel, talrijke meegemaakt / zelf mede georganiseerd als lid van diverse kerk-verenigingen.

    Niet alles is mooi maar dat zegt natuurlijk niets over de hoeveel=heid werk die erin zit. Als je je dat werk probeert voor te stellen, ook bij een werk dat je niet echt mooi vindt, wordt het toch een ander verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen