zaterdag 11 februari 2017

Hoe nu verder?

Vandaag is het precies zes jaar geleden dat ik mijn eerste stappen in blogland zette.
‘Hoe nu verder?’ schreef ik boven de aankondiging. Ik had geen idee hoe bloggen in zijn werk ging, hoe je met eventuele volgers moest omgaan en hoe je foto’s moest plaatsen. Een ding wist ik wel, ik wilde graag stukjes schrijven en het resultaat niet langer alleen voor mezelf in een schriftje zetten. Onder het pseudoniem Ferrara had ik bij Trouwschrijf al wat schrijfsels geplaatst die niet onaardig werden ontvangen.
Het gaf de burger moed. Helaas kwam, wegens omstandigheden, daar een einde aan de schrijverij.
Terug naar mijn schriftje was geen optie en dus moest er vervanging komen.
Met hulp van een digitale vriendin werd mijn blog Ferrara geboren.
Marja, toen nog Ram in Ravels, werd een van mijn eerste volgers en tot op de dag van vandaag is zij vaak degene die het eerst reageert.
Mijn blog is, denk ik, niet voor iedereen lezenswaardig. Veel privézaken zul je er niet aantreffen, ik doe niet aan stokjes waarin je allerhande vragen krijgt voorgeschoteld en mijn blog is zeker geen dagboek.
Er zijn dagen dat er geen woord van het toetsenbord rolt en dat wreekt zich wat betreft continuïteit. Aanvankelijk vond ik dat zelf heel vervelend, maar gaandeweg heb ik me daar bij neergelegd.
Ondanks dat, is dit schrijven van vandaag de 950e publicatie inclusief het gastblog van Grietje Holthuis.
Daarnaast staan er 51 afleveringen op het blog van de gezusters zandvlo
Miet & Griet. Zij liggen momenteel in winterslaap in hun zandkuiltje. 
Een mooi excuus voor gebrek aan inspiratie.
Op het fotoblog Op en Rond en de Deur plaats ik bij tijd en wijle foto’s aan de hand van een thema. Foto’s bewerken en plaatsen heb ik dus ook geleerd, met dank aan meneer F.

Na zes jaar weet ik wel zo’n beetje hoe het werkt in blogland. Je buurt bij elkaar, reageert al of niet. Sommige bloggers hebben veel, andere weinig of geen reageerders. Voor mijn blogs geldt dat er een aantal vaste bezoekers is dat ook een reactie achterlaat. Ik ben jullie daar zeer erkentelijk voor.

Hoe nu verder?
Ik ga gewoon door. ’t Is maar dat jullie het weten.

13 opmerkingen:

  1. Gelukkig. Ik was al bang dat dit een aankondiging ging worden dat je stopt met bloggen.
    Proficiat met je 950ste bericht. Ga de zusjes maar vast wakker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat!!!ja soms is daar twijfel,voor even.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben elkaar via een andere site leren kennen en enige tijd later heb ik je hier ontdekt. Sindsdien sta je in mijn bladwijzers. Wat mij in jouw publicaties aanspreekt is de afwisseling; Mooie gedichten, dito foto’s, subtiele humorvolle verhalen en de (doorgaans) down to earth kwinkslagen. En wat ik daarbij een verademing vind is dat je een goed oog hebt voor de schrijf-technische kant. Al met al meer dan tof om te lezen dat er geen handdoeken voorhanden zijn. Ik reageer niet altijd, maar weet dat ik je in de gaten houd!! Van je heel harte met jouw 950e!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een paar vaste volgers is juist het leuke toch? Lekker blijven bloggen zolang je er van geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ferrara,

    Altijd graag gelezen!

    ---------------------------------------

    steeds weer verrassend

    kwaliteit voor kwantiteit

    op naar de duizend

    ---------------------------------------

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn Ferrara dat je bliift en jij ook bedankt hoor voor je reacties en aandacht

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met deze enthousiaste reacties op mijn blog is het leuk thuiskomen na een half weekendje weg. Dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met de 1-na-laatste zin maak je me het blijst (zegt men dat zo?)

    Blogland.... ik vertoef er in april 14 jaar... heb veel gedaan, geleerd en afgeleerd, ondanks een heel nare ervaring ook talrijke heerlijke/leuke/geweldige ervaringen en vele ontmoetingen met hee leuke gevolgen.

    Weet je, bloggen... zolang je het doet zoals jij het wilt, vanuit je gevoel en niet uit de 1 of andere 'rare' verplichting ofzo dan is het toch goed?

    Ik heb persoonlijk niks met blogspot, heb er wel eens naar gekeken om te ontdekken hoe het allemaal werkt maar op de een of andere manier kwam ik er niet uit. Wat ik niet heb kunnen ontdekken is hoe je je kunt abonneren op de blog van een blogspotter... of kan dat alleen maar als je zelf ook blogspotter bent?

    En ja reageren.... hierin volg ik altijd mijn gevoel. Ik reageer alleen maar als ik dat wil en nooit uit een gevoel van verplichting oid.

    Ik lees je in ieder geval graag en voor mij telt het meest dat jij 'moet' plaatsen wat je kwijt wilt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Je stelt me daar een vraag. Geen idee hoe het werkt met abonneren. Ik zal er naar zoeken, maar als jij het al niet kunt vinden ... Je hoort van me.
      Zelf heb ik mijn favorieten in de leeslijst staan en daar verschijnen de nieuwe publicaties. Iets dergelijks hebben ze bij WP toch ook, daar heb ik een account aangemaakt om WP-ers te kunnen volgen.

      Verwijderen
  9. Dat is wel een felicitatie waard. 950 dat is heel wat en het is fijn dat je doorgaat. Ik lees je blog regelmatig maar niet altijd. Er zit bij mij geen regelmaat in, ik begin ergens op een blog te lezen en dwaal zo verder. Heel verrassend kom je dan weer eens een leuk blog tegen maar de tijd vliegt voorbij en.........nou ja misschien herken je dat wel. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig maar, het is altijd de moeite waard wat ik hier lees!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Trouwe'volger en inspiratiebron, dank je wel.

      Verwijderen