woensdag 8 februari 2017

De belangrijkste vinger

Vroeger was dat mijn duim. Ik kon niet zonder en heb er tot mijn tiende jaar hartstochtelijk op gezogen. Ik duimde rechts, en ondersteunde met de rest van mij hand mijn linker onderarm die ik tegen mijn neus hield. 
In die houding kon ik heerlijk wegdromen. 
Als kleuter was dat geen probleem, maar op de lagere school werd het lastiger. Wanneer ik die houding aannam was juf er snel bij om mij uit de droom te helpen.
Het heeft me heel wat moeite gekost om van die gewoonte af te komen. 
Op eigen verzoek ging ik met washandjes om mijn handen naar bed om te voorkomen dat ik duimend in slaap zou vallen. 
Hoeveel tijd het heeft gekost om van het duimzuigen af te komen herinner ik me niet.
Goed beschouwd is het nog steeds mijn belangrijkste vinger want ik maak voor de schrijverij nog vaak gebruik van mijn duim.
Als het zo uitkomt zuig ik er letterlijk verhalen uit.



9 opmerkingen:

  1. Ferrara,

    Leuke foto, kan mij niet herinneren dat ik duimde, maar zie deze houding nu ook wel bij mijn kleindochter.

    ------------------------------------------

    lief duimzuigertje

    als kind de mooiste dromen

    nu de verhalen

    ------------------------------------------

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, wat een leuke invulling van de schrijfveer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk ingevuld..... Ik geloof niet, herinner het me in ieder geval niet, dat ik het ooit gedaan heb, ook mijn kinderen niet.. ik weet wel dat ik me altijd afgevraagd heb of het goed/slecht is te proberen het een kind af te leren... net als het linkshandig zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Linkshandigheid hoef je niet meer af te leren, toch?
      Ik wilde destijds zelf graag van dat duimen af, vond het op mijn 10e een kinderachtig gebeuren.
      Tegenwoordig krijgen de koters vaak een fopspeen aangereikt, maar dat schijnt weer slecht te zijn voor toekomstige gebitjes.

      Verwijderen
  4. Als we nou eens samen ieder een duim nemen om uit te zuigen, dan zouden we een excentriek schrijversduo vormen, niet? jouw zandvlooien en mijn eend in de ballenbak. Graag gelezedeze! Alhoewel ik niet precies weet wat de schrijfveer was… Vast iets met de belangrijkste vinger ;)

    BeantwoordenVerwijderen